ترتیب سونا و جکوزی

استفاده از فضای آرامش بخش سونای آبگرم و جکوزی فواید زیادی برای بدن و ذهن به همراه دارد. اگر قصد داشته باشید از سونا، جکوزی و استخر استفاده کنید، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که بهتر است به چه ترتیبی آن‌ها را پیش ببرید. در این مقاله از دکومکور قصد داریم ترتیب سونا و جکوزی را بررسی کرده و فواید استفاده از هر کدام از آن‌ها را مرور کنیم.

سونا چیست؟

سونا اتاق یا منطقه کوچکی است که به منظور استفاده از فواید هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب ساخته می‌شود. فضای سونا از مواد مختلفی از جمله چوب، سنگ و کاشی ساخته شده و به فرد کمک می‌کند به آرامش ذهنی و روحی زیادی دست یابد. سونا با تعریق، به سم زدایی بدن کمک کرده و باعث پاکسازی می‌شود.

انواع مختلف سونا

سونا بسته به جنس اتاق و منبع گرما در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود که در این بخش به معرفی شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • سونا فنلاندی یا خشک

ترتیب سونا و جکوزی

سونا فنلاندی که در شمال اروپا طراحی شده، نوعی سونا است که از فواید گرمای خشک استفاده می‌کند. رطوبت سونا خشک به طور معمول حدود 5-20٪ بوده و دمای آن در محدوده 70-90 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود. نکته مثبت چنین گرمای زیادی این است که محیطی بسیار آرام بخش ایجاده کرده و به افراد کمک می‌کند آرامش بیشتری پیدا کنند.

سازه سونا خشک از چوب ساخته شده و جنس صندلی‌های آن، چوب روسی است. سونا فنلاندی جدا از ماهیت فرهنگی و اجتماعی خود، ابزاری است که فواید قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سم زدایی، مراقبت از پوست، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بهبود تنفس، آرامش عضلانی، احتباس مایعات و کاهش استرس اشاره کرد.

  • سونا مرطوب یا حمام بخار
بیشتر بخوانید:  حوله خشک کن یا حوله گرم کن چیست؟

حمام بخار که به آن‌ها سونا مرطوب یا اتاق بخار نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از انواع سونا است. ویژگی اصلی سونا مرطوب این است که دمای آن از 50 درجه سانتیگراد تجاوز نکرده و رطوبت آن در محدوده بسیار بالا (حدود 100٪) باقی می‌ماند. حمام بخار اولین بار توسط رومیان باستان و ترک‌ها مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن توانست جایگاه خوبی در کشورهای مختلف پیدا کند. از جمله فواید سونای مرطوب می‌توان به سم زدایی بدن، پاکسازی منافذ، آرامش عضلات، بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن در بدن، کاهش استرس و رفع خستگی ذهنی اشاره کرد.

  • سونا نمکی

سونا نمک روشی نوآورانه برای سوناهای آب گرم است. در سونا نمک برای شبیه سازی غارهای طبیعی نمک، از ژنراتورها و هواسازهای نمکی استفاده می‌کنند تا هوایی خشک و تمیز ایجاد شود. سونا نمک دارای نیمکت یا صندلی راحتی برای استراحت بوده و نورپردازی ملایم و آرامش بخش دارد.

دما در سونا نمک می‌تواند بین 48 تا 75 درجه سانتی‌گراد باشد، در حالی که رطوبت نسبی بین 20 تا 50 درصد است. افراد با حضور در هالوتراپی، نمک معدنی را تنفس می‌کنند که مزایای زیادی به همراه دارد، به خصوص برای افرادی که از مشکلات تنفسی، پوستی، عضلانی، گردش خون و استرس رنج می‌برند.

  • سونا مادون قرمز

سونا مادون قرمز برخلاف سونای سنتی که هوا را گرم می‌کند، از لامپ‌های مادون قرمز برای تولید گرما استفاده کرده و اصل عملکرد آن بر اساس تابش مادون قرمز است. برای کسانی که تحمل گرمای سونای سنتی را ندارد، سونای مادون قرمز ایده‌آل است. سونای مادون قرمز در دمای پایین‌تر (معمولاً بین 40 تا 60 درجه سانتی گراد) و رطوبت کم، بین 10 تا 35 درصد ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:  10 مزیت برتر وان جکوزی که زندگی را تغییر می دهد

این سوناها معمولا از چوب و بخاری از زغال چوب یا سرامیک ساخته می‌شوند. استفاده از نور مادون قرمز گرمای ملایمی در اطراف فضای داخلی سونا پخش کرده و به عمق بافت‌های بدن نیز نفوذ می‌کند. اشعه مادون قرمز باعث از بین بردن سموم، بهبود جریان خون، تسکین درد، بهبود ریکاوری فیزیکی، کاهش استرس و درمان مشکلات استخوانی و … می‌شود.

جکوزی

وان جکوزی یک نفره مدل LG-1580
وان جکوزی یک نفره مدل LG-1580

جکوزی (Jacuzzi) در واقع نام برند آمریکایی است که وان حمام گردابی را تولید کرد. جکوزی حوضچه کوچکی است که آب موجود در آن با پمپ‌های قوی به بدن برخورد کرده و برای ماساژ دادن عضلات مختلف بدن استفاده می‌شود. جکوزی نه تنها یک تجربه خوشایند ارائه داده، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. رفتن به اسپا و جکوزی استرس را کاهش داده و باعث افزایش آرامش روحی می‌شود. جکوزی به افرادی که از پوکی استخوان یا مشکلات عضلانی رنج می‌برند نیز کمک می‌کند.

ترتیب سونا و جکوزی چطور است؟

تا اینجا مقاله با سونا و جکوزی آشنا شدیم اما ترتیب استفاده از آن‌ها به چه شکل است؟ مطالعات مختلف نشان داده‌اند که استفاده از سونا، جکوزی و استخر ترتیب خاصی ندارد. در واقع اهمیتی ندارد که ابتدا از سونا استفاده کنید یا جکوزی، در هر صورت هر کدام آن‌ها تاثیر خود را خواهند گذاشت. برای انتخاب بین سونا و جکوزی، به سطح انرژی و شرایط جسمی خود توجه کرده و بسته به شرایط، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به طور مثال برخی از افراد بر این باورند که استفاده از جکوزی قبل از سونا بهتر است زیرا بدنشان کم کم گرم شده و دمای آن با سرعت کمی بالا می‌رود؛ در مقابل برخی افراد ترجیح می‌دهند پس از اتمام سونا، به سراغ جکوزی بروند تا در حوضچه آب گرم استراحت کرده و به عضلات خود فرصت تنفس دهند. به طور کلی اگر جکوزی پس از استخر و سونا مورد استفاده قرار گیرد، آرامش بیشتری به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  بتن اکسپز رنگی چه مزایایی دارد؟  

ترتیب سونا و جکوزی بهتر است به این شکل باشد:

  1. شست‌و‌شوی بدن و دوش گرفتن قبل از ورود به جکوزی، سونا یا استخر
  2. سونا بخار برای گرم کردن بدن
  3. شنا ( در صورت علاقه به استخر)
  4. جکوزی برای ماساژ بدن و رفع خستگی
  5. سونا خشک
  6. دوش
  7. حوضچه آب سرد برای خنک کردن بدن

شما می توانید وان جکوزی خانگی را برای منزل و آپارتمان خود تهیه کنید و هر زمان که تمایل داشتید از آن لذت ببرید. برای این کار با کارشناسان دکومکور تماس بگیرید تا شا را راهنمایی کنند. هم چنین با خرید اتاق دوش می توانید یک اتاق سونای کوچک داشته باشید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.