تاریخچه دستشویی و معرفی انواع آن

تاریخچه دستشویی و معرفی انواع آن

روشویی، دستشویی، سینک، (بیسین – Basin)، کاسه،سرویس عبارات و کلماتی هستند که همه یک معنا را می رسانند و به محلی گفته می شود که از آن برای شستشوی درست و صورت و بعضا لباس استفاده می شود.

کاسه های روشویی معمولا جایگاهی را برای نصب شیر داشته و طبق روال آن می تواند شامل شیر آب سرد و گرم نیز باشد.

همچنین آنها دارای یک خروجی تخلیه آب بوده که اصطلاحا به آن سیفون می گویند. این سیفون ها می تواند دارای زیر آب و همچنین فاقد آن باشند.

تاریخچه

دستشویی برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم در ایالات متحده آمریکا ساخته و استفاده شد. دستشویی ها طبق سنت انگلیسی ها میزهای کوچکی بودند که روی آنها پارچ و کاسه ای عمیق قرار گرفته بود.

بعدا سبک ساخت دستشویی ها به سمتی رفت که حفره ای بزرگ را بر روی آن قرار دادند و کاسه در درون آن قرار می گرفت.همین موضوع باعث زیبایی دو چندان آن شد.

از حدود سال 1820 تا 1900 با افزودن یک کابین چوبی به دهانه کاسه روشویی و روکش کردن آن و چسباندنش به هم دستشویی مورد تکامل قرار گرفت.

هر چه جلوتر می رفت این محصول بیشتر مورد توجه قرار می گرفت و در سال های بعد با اضافه کردن تخته چوب ها و فلزاتی دیگر کشو ها و قفسه ها بوجود آمد و این طرح ها بعدا با ظرافت بیشتری دنبال گشت.

انواع دستشویی ها
تصویر از hindwarehomes

مواد ساخته شده برای روشویی

  • سرامیک
  • بتن
  • مس
  • فولاد یا چدن
  • شیشه
  • گرانیت
  • سنگ مرمر
  • چوب
  • نیکل
  • پلاستیک
  • رزین

یکی از موادی که برای ساخت روشویی ها استفاده می شود استلس استیل یا همان فولاد است که به دلیل هزینه گزافش بیشتر در مکان های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر دستشویی های استیل با قرار دادن یک ورق از فولاد ضد زنگ روی یک قالب ساخته می شوند.برخی از این ورق ها که عمق و ضخامت بیشتری دارند در جوشکاری ها پرداخته می شوند.

بیشتر بخوانید:  یک حوله خشک کن خوب چه ویژگی هایی را باید داشته باشد؟

ورق های فولادی ضد زنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت،حرارت و سرما داشته و همچنین در مقابل خط و خش و ضربه استحکام قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارند.

البته قابل ذکر است که یکی از معایب آنها نیز این است که به دلیل ماهیت ساختاریشان که از فلز نازک ساخته شده اند در مقابل صدا عایق نبوده و شاید برای برخی ناخوشایند باشند. البته قابل ذکر است که این ورق در برابر ورق هایی که از آنها برای سینک ظرفشویی استفاده می شوند تفاوت چندانی دارد.

مینا روی چدن ماده ای محبوب برای دستشویی ها ساخته شده در سرویس بهداشتی است. این ماده همان جنسی از شیشه سکوریت است و به دلیل زیبایی،دوام و سنگینیش از آن می توان در طیف گسترده ای روشویی در رنگ ها و اشکال مختلف تولید و عرضه کرد.

این محصول در برابر حرارت و سرما کاملا مقاوم است ولی در برابر ضربه می تواند به شدت مورد آسیب قرار گیرد و در زمانی که شیشه شکست می خورد چدن زیرین کار شده اغلب دچار خوردگی شده و خرابی را دو چندان می کند.

تمیز کردن و نظافت غیر اصولی باعث کدر شدن سطح آن شده و منجر به تجمع بیشتر کثیفی و چرک می شود.

سرامیک ماده ای دیگر در ساخت دستشویی ها است که دارای خصوصیت های زیادی نسبت به دیگر مواد است و به دلیل دوام و قیمت مناسبش بیشتر از این ماده برای ساخت روشویی ها از آن استفاده می شود.

مواد پلاستیکی از در ساخت روشویی به چندین شکل اساسی وجود دارد

کاسه های ارزان قیمت که با استفاده از ترموپلاستیک های تزریقی ساخته می شوند. از مواد غالبا در ورق های عمیق و مستقل که در اتاق های خشکشویی می باشد استفاده می شود.دلیل آن نیز مشخص است در صورت خراب شدن و از بین رفتن آن به دلیل هزینه پایینش قابل جایگزینی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  چگونه روشویی را تمیز کنیم؟

سنگ های طبیعی قبلا بسیار مورد استفاده می شد اما پس از مدتی از دور خارج شد ولی دوباره و در نسل جدید دستشویی ها این روشویی های سنگی بودند که جایگزین نسل قبل یعنی روشویی سرامیک و کابینتی شدند.

مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی، حرارت، سرما و رطوبت، طراحی و شکل بندی مختلف و رنگ بندی متنوع باعث مصرف بیش از پیش نسبت به گذشته شده است.

چوب های اشباع شده یکی دیگر از مواد ساخته شده در دستشویی ها است. سابق از این چوب ها برای ساخت حمام ها استفاده می شد که از جنس چوب ساج بود.این چوب به دلیل طبیعی بودنش و همچنین خاصیت ضد آب بودنش در این کالا مورد استفاده قرار می گیرند.

به همین دلیل است که صدها سال است که از این چوب در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرند.از این چوب برای اتاق های سونا نیز مورد استفاده قرار می گیرد، دلیل آن نیز خاصیت ضدعفونی کننده آن هاست که در استفاده از سونا و دستشویی یک امتیاز مهم محسوب می شود.

انوع مدل های روشویی ها

  • روشویی های پایه دار
  • روشویی های نیم پایه
  • روشویی های کابینتی
  • روشویی های رزینی
  • روشویی های سنگی

روشویی پایه دار یکی از پر استفاده ترین دستشویی های مورد مصرف است.ساختار بدنه آن از سرامیک بوده و معمولا به پیچ و رول پلاک به دیوار پرچ می شود.از ویژگی های مهم آن قیمت ارزان، نظافت راحت و سادگی در طراحی است.

برای مشاهده انواع روشویی پایه دار کلیک کنید

روشویی نیم پایه به نوعی از خانواده روشویی پایه دار است که از بدنه پایینی آن که پایه نام دارد نصف شده و به دیوار می چسبد.این نوع دستشویی در دو محیط کاربرد دارد.اول محیط های لاکچری و دوم محیط های کم فضا

بیشتر بخوانید:  با انواع توالت فرنگی و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید

روشویی کابینتی نسل بعدی روشویی هاست که در چند سال اخیر به شدت در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.بدنه این روشویی از دو تکه شامل بدنه چوبی،یا پی وی سی که نوعی پلاستیک فشرده است ساخته شده و در روی آن نیز سنگ یا کاسه روشویی قرار می گیرد.

در دستشویی های کابینتی امکان انتخاب به صورت کاسه توکار و کاسه روکار وجود دارد.از خصوصیت مهم این روشویی قیمت مناسب،طرح بندی متنوع و خلاقانه و سفارشی،رنگ بندی قابل انتخاب به نگاه مشتری و سرعت در آماده شدن و مقاومت در برابر شرایط محیطی می توان اشاره کرد.

برای مشاهده انواع روشویی کابینتی کلیک کنید

روشویی های رزینی نوع دیگری از روشویی هاست که در که مواد ساخته شده از آن پلاستیک تزریق شده است.این دستشویی به دلیل اینکه تغییر حالتش به سرعت بوده و رنگ بندی در آن محدودیتی ندارد در رده روشویی های پر مصرف است.

البته باید در نظر داشت که مواد مصرف شده در این نوع روشویی دارای استاندارد نبوده و صرفا جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد

روشویی های سنگی نسل جدید و آخر روشویی های مصرفی می باشند که عمر آن ها با طراحی جدید کمتر از 5 سال است.کاربرد این دستشویی نیز مشابه سایرین است با این تفاوت که طبیعی بودنش، مقاومت و تنوع در طراحی و رنگ بندی باعث داوطلبان زیادی برایش شده. البته باید در نظر داشت که قیمت این کالا نسبت به دیگر خانواده اش از رده بالاتری برخوردار است.

برای مشاهده انواع روشویی سنگی کلیک کنید

 منبع:  wikipedia

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.